(I'm sorry, I wrote my assignment in Dutch)
Het beste is niet goed
genoeg: hoe onderscheid je je als PR bureau binnen de PR-wereld?
Met creativiteit kom je een heel
eind. Kijk bijvoorbeeld naar Lego: momenteel staat Lego op nummer 1 in de lijst
met de top 500 sterkste merken ter
wereld in 2015.
Wat Lego als geen ander doorheeft, is dat je mee moet gaan met de tijd. Zo zijn
ze bekend van hun bouwsteentjes, maar hebben ondertussen een film op hun naam en produceren ze zelfs
telefoonhoesjes. Hieruit blijkt dat het bij Lego
aan creativiteit niet ontbreekt. Ze zorgen er bij Lego voor dat hun merk zowel
voor jong als voor oud aantrekkelijk blijft.
Waar
ligt het onderscheid?
Uit onderzoek van
Estanyol en Roca (2014) blijkt dat creativiteit binnen het PR gebied nu
belangrijker is dan ooit. Door als een PR bureau creatief te zijn, kan je
awards winnen, grote klanten aantrekken en in sommige situaties heeft het
invloed op de houding van consumenten tegenover het merk. Dat is precies wat
een organisatie voor ogen heeft als het aan een PR stunt begint. Maar hoe zorg
je ervoor dat je als PR bureau creatief blijft? En hoe onderscheid je je van de
concurrentie?
Waar
te beginnen?
Om te beginnen moet je
binnen het PR bureau zelf creatief zijn. Zoals Gundry en collega’s (1994) in
hun onderzoek mooi verwoorden: creativiteit is een reis, geen bestemming. Als bureau
moet je ervoor zorgen dat je werknemers worden aangemoedigd om creatief te
zijn. Je moet je werknemers de ruimte geven en belonen voor hun creativiteit.
Daarnaast is het ook niet erg als er af en toe een fout wordt gemaakt. Een fout
hoeft namelijk niet meteen tot een mislukking
te leiden.
Klant
is koning
Niet alleen moeten de
werknemers binnen een PR bureau de ruimte krijgen om creatief te zijn, maar
moet een bureau er ook voor zorgen dat er meer creativiteit komt in de content
creatie en marketing, zo blijkt uit een rapport
over creativiteit in de PR-wereld. Daarnaast is het ook belangrijk dat de
geïntegreerde ideeën en storytelling van creatieve kwaliteit zijn. Tevens is
het belangrijk voldoende tijd aan een klant te besteden. Wanneer je dit
allemaal toepast, maak je grote kans op een award voor de beste PR stunt. Delta Lloyd
ging je al voor.
Het
volledige artikel van Estanyol en Roca is getiteld ‘Creativity in PR
consultancies: Perception and management’, en verscheen in Public Relations
Review (2014). Het volledige artikel vindt u hier (betaald).
Het
volledige artikel van Gundry, Kickul en Prather is getiteld ‘Building the
creative organization’, en verscheen in Organizational Dynamics, volume 22(4),
pp. 22-37. Het volledige artikel vindt u hier (betaald).
- Margo van Gils
On a real blog it looks even better. Thanks for posting it.
ReplyDeleteLeuke blog! :)
ReplyDelete