Tuesday, October 6, 2015

(I'm sorry, I wrote my assignment in Dutch)

Het beste is niet goed genoeg: hoe onderscheid je je als PR bureau binnen de PR-wereld?



Met creativiteit kom je een heel eind. Kijk bijvoorbeeld naar Lego: momenteel staat Lego op nummer 1 in de lijst met de top 500 sterkste merken ter wereld in 2015. Wat Lego als geen ander doorheeft, is dat je mee moet gaan met de tijd. Zo zijn ze bekend van hun bouwsteentjes, maar hebben ondertussen een film op hun naam en produceren ze zelfs telefoonhoesjes. Hieruit blijkt dat het bij Lego aan creativiteit niet ontbreekt. Ze zorgen er bij Lego voor dat hun merk zowel voor jong als voor oud aantrekkelijk blijft.



Waar ligt het onderscheid?
Uit onderzoek van Estanyol en Roca (2014) blijkt dat creativiteit binnen het PR gebied nu belangrijker is dan ooit. Door als een PR bureau creatief te zijn, kan je awards winnen, grote klanten aantrekken en in sommige situaties heeft het invloed op de houding van consumenten tegenover het merk. Dat is precies wat een organisatie voor ogen heeft als het aan een PR stunt begint. Maar hoe zorg je ervoor dat je als PR bureau creatief blijft? En hoe onderscheid je je van de concurrentie?

Waar te beginnen?
Om te beginnen moet je binnen het PR bureau zelf creatief zijn. Zoals Gundry en collega’s (1994) in hun onderzoek mooi verwoorden: creativiteit is een reis, geen bestemming. Als bureau moet je ervoor zorgen dat je werknemers worden aangemoedigd om creatief te zijn. Je moet je werknemers de ruimte geven en belonen voor hun creativiteit. Daarnaast is het ook niet erg als er af en toe een fout wordt gemaakt. Een fout hoeft namelijk niet meteen tot een mislukking te leiden.

Klant is koning
Niet alleen moeten de werknemers binnen een PR bureau de ruimte krijgen om creatief te zijn, maar moet een bureau er ook voor zorgen dat er meer creativiteit komt in de content creatie en marketing, zo blijkt uit een rapport over creativiteit in de PR-wereld. Daarnaast is het ook belangrijk dat de geïntegreerde ideeën en storytelling van creatieve kwaliteit zijn. Tevens is het belangrijk voldoende tijd aan een klant te besteden. Wanneer je dit allemaal toepast, maak je grote kans op een award voor de beste PR stunt. Delta Lloyd ging je al voor.



Het volledige artikel van Estanyol en Roca is getiteld ‘Creativity in PR consultancies: Perception and management’, en verscheen in Public Relations Review (2014). Het volledige artikel vindt u hier (betaald).


Het volledige artikel van Gundry, Kickul en Prather is getiteld ‘Building the creative organization’, en verscheen in Organizational Dynamics, volume 22(4), pp. 22-37. Het volledige artikel vindt u hier (betaald).

- Margo van Gils

2 comments: